Klompenmakers, wie kent de andere personen?


Vorige foto | Volledige grootte | Terug naar het album | Volgende foto

Locatie: (waarschijnlijk) bij klompenmakerij Van Lieshout, toen gelegen aan de Boskantseweg.
(ingezonden door Rian Jansen).

De man links met de klomp tussen de benen is Thomas Lathouwers geboren 21 oktober 1869. Hij woonde in de Boskant op "De Roskam".
(ingezonden door mevr. Willie Damen van de Mosselaer).

De 3e man van rechts op de foto, die staat met een blok hout in de linkerhand en een mes in de rechterhand is mijn overgrootvader, Martinus Oppers.
Hij werd geboren in Sint-Oedenrode op 25-11-1863 en is in Sint-Oedenrode overleden op 09-03-1943.
Hij heeft gewoond op Rijzingen (nr B177 en B204) en op latere leeftijd op Lochtenburg A258.
Hij is op 25 januari 1889 in Sint-Oedenrode getrouwd met Anna Maria Rovers (08-06-1861 Sint-Oedenrode - 10-05-1932 Sint- Oedenrode).
Het graf van Martinus en Anna Maria is te vinden op het kerkhof achter de Martinuskerk in Sint-Oedenrode.
(ingezonden door Martien Oppers).

De volgende leuke reactie wilde ik u niet onthouden,
(ingezonden door mevr. Carla Vos):
De foto met de 3 ontbrekende namen heb ik mijn vader laten zien, maar natuurlijk had ik me moeten realiseren dat hij die niet zou kennen. Mijn vader – klompenmaker - is in 1949 vanuit Helmond naar den Boskant gekomen en kan dus die mensen nooit gekend hebben.
Hij is getrouwd met Marie Boeren, dochter van Driek Boeren. De enige zoon en dus opvolger Ties Boeren was in de oorlog gefusilleerd in Vught. Mijn vader is getrouwd met de jongste dochter en heeft de klompenmakerij voortgezet. Een van de eersten die volledig machinaal klompen maakte (is mij altijd verteld).
Zijn eerste reactie was wel dat de 3 mannen rechts familie van elkaar zijn. Mijn moeder is helaas 3 jaar geleden overleden, die zou zeker meer hebben kunnen vertellen.
Wel wist mijn vader het volgende te vertellen: alles op de foto is geposeerd:
- De kleding is zeker geen werkkleding, niet wat men droeg tijdens het werk.
- Het stapeltje klompen midden voor heeft geen enkele zin om daar op die manier aanwezig te zijn.
- Werden daar klompen gemaakt dan zouden er houtkrullen en zaagsel en dergelijke liggen, op de foto is te zien dat er gras groeit.
- Alleen de kleine man, 2e van links heeft een echte werkhouding, de rest poseert.
- De klomp die de man helemaal rechts tussen zijn benen heeft is al helemaal klaar, dus geposeerd.
De man helemaal links poseert alsof hij de klomp aan het “opdraaien” is, de scherpe randen aan de binnenranden van de klomp worden dan weggesneden.
De man – of jongen – 2e van rechts heeft wel een echte werkhouding, hij gebruikt glasscherven of een mesje om de scherpe randen aan de buitenkant van de klomp weg te schaven - te schrappen. Hij zit dan ook op een “schrapperdje”. Verhitte discussie of het nu schrabben of schrappen is – dus een schrabperdje of een schrappedje - heb ik niet kunnen winnen van mijn vader, ach ja, wanneer je 90 bent heb je altijd gelijk ;-)
Het blok hout op poten dat de man in het midden gebruikt om het blok hout op te snijden klomp heet: “snijperdje”
En hij wist ook te vertellen dat ze – kijkend naar het blok hout midden voor, een “bol”- “skon hout han”.
U begrijpt mijn vader spreekt uitsluitend dialect.
Dat de klompenmakerij in Sint Oedenrode en Liempde geconcentreerd was heeft inderdaad te maken met de hoeveelheid populieren en inderdaad de “kanidassen”.
Afijn, lang verhaal, misschien heb ik u helemaal niets nieuws verteld, maar ik heb wel een aangename middag met mijn vader doorgebracht – ook niet verkeerd.

Hartelijke groet, Carla Vos


Op deze manier kan ik mijn verzameling uitbreiden en interessant houden voor de vele bezoekers.
Iets in te sturen: hennyvanschijndel1952@gmail.com